znovu otevřený
Jméno:
Heslo:


Registrace
Korálek ke korálku
informace zde
Kontaktujte nás
sarka@rooya.cz
Facebook 1
Facebook 2
Facebook 3

Časopis Korálki

Výlet do minulosti aneb kterak naše babičky zdobily vánoční stromeček
Foukaná ozdoba

…Procházím prázdnou, tichou ulicí, pod nohami mi křupe udusaný sníh a za krk se vtírá zima. Ruce, v tlustých rukavicích mi mrznou a nepomáhá ani hrnek s horkým čajem. Slyším padat vločky. Ty jemné, tiché vyslankyně paní Zimy. Tančí mi na tváři. Nic není věčné, ani křehká krása malé vločky. Avšak. Za okny vidím hrdě napřímené jedličky ověnčené blyštivými baňkami.  Zavřete oči, zhluboka do plic nasajte vůni skořice, hřebíčku, vanilky a pojďte se mnou otevřít ten dávný příběh, jenž stojí u zrodu prvních vánočních ozdob.

Důležitost stromů je vpletena do lidského života odpradávna. Údajně se první stromy stávaly zdrojem síly v dobách tajemného pohanského kultu a sloužily pro oslavy „ svatých nocí“, jenž se zasvěcovaly slunečnímu božstvu. Za takové kultovní stromy byly považovány jedle, v malé míře také cypřiše. K tomuto tématu se mimo jiné pojí také mnoho legend. Jedna z nich praví, že první, kdo, ozdobil vánoční stromek, byl irský opat Kolumbián. Ten se vypravil do dalekého Burgundska, aby tamním pohanům osvětlil existenci Ježíše Krista.

Když, však v knize života obrátíme list, zjistíme, že historie zdobení vánočních stromků, není zdaleka tak dlouhá, jak by se mohlo zdát.

První a současně nejstarší zmínky se datují až v roce 1570 v německém městečku Brémy. Strom byl ozdoben pro děti cechovních řemeslníků. Je však třeba si uvědomit, že ještě na počátku 16. století bylo zdobení stromků považováno za pohanský rituál a církví silně kritizován. Teprve koncem 16. století jej církevní hodnostáři přijali jako jednu z mnoha vánočních tradic a vtiskli jí jistou náboženskou symboliku.  Roku 1795 se v německém Norimberku vyráběly cukrové figurky v podobě andělů, panenek nebo zvířat. Velmi oblíbenými se staly síťky z tisíců zlacených lískových ořechů. V 18. století se ozdobené stromky objevovaly především na dvoře urozených aristokratů a bohatého měšťanstva, takřka po celém Německu. Do Čech se první vánoční jedlička dostala v roce 1812, zasloužil se o to ředitel Stavovského divadla Johann Karl Liebich z Porýní.

Čím, si  lidé dříve  zdobily své stromky? Pochopitelně zpočátku hrála prim jednoduchost. Hojně se užívala čerstvá červená jablíčka jako symbol ovoce z ráje, domácí medové pečivo, skořápky vlašských ořechů nebo sušené švestky či datle. Velice často se zdobilo i slámou, šiškami nebo květinami z papíru. Papírové ozdoby se poté staly skutečnou doménou zejména v oblasti Podkrkonoší. V Praze se stalo oblíbeným sněhové figurální cukroví, které vznikalo pod rukama v dílně cukrářského mistra Josefa Reinmanna. Na Valašsku zase vznikaly po roce 1921, malé manufaktury specializující se na výrovu dřevěných ozdob.

Skleněné ozdoby lidé nejdříve vyráběli v prostředích svých domovů a to především formováním nad kahanem. Takovéto ozdoby z drobných, dutých perlí a skleněných tyčinek se navlékaly na drát. Vyráběla se se perličková letadla, lokomotivy, kanóny, kola, motorky, kočárky, vzducholodě, balóny… K tomu se později připojily čistě vánoční motivy – hvězdy, andělé, špice.

 Tradiční foukané skleněné ozdoby zahájily svojí éru mnohem později, před 1. polovinou 19. století. Údajně je počátek jejich výroby úzce spjat s příhodou, v níž se praví: Kdesi na území Alsaska v létě roku 1858 nevzešlo téměř žádné ovoce. Místní lidé neměli na zimu dostatek zásob a tak si své jedličky nemohli řádně vyzdobit. Sklářskému mistrovi z Goetzenbrucku, to bylo tuze líto a tak se rozhodl vyfouknout skleněné koule, které měly nést symboliku jablek. U nás se výroba foukaných ozdob soustředila převážně do oblastí Jizerských hor a Podkrkonoší. V roce 1908 byl za předního výrobce skleněných ozdob považován Josef KnoblochJablonce nad Nisou. Svým zákazníkům dokázal nabídnout pestrou škálu výrobků.

Během první světové války činnost takřka zanikla a znovu se k ní lidé vrátili až po válce. V té době se i rozmohla výroba velkých foukaných a malovaných ozdob.

A jak se taková vánoční ozdoba vyrábí?
Začíná se v místnosti, které se odborně říká „foukárna“, tam se ze skleněných trubic vyfoukávají tradiční tvary. Tímto způsobem vyrobené skleněné ozdoby putují do tzv. „stříbřírny“. Na tomto místě se do skleněných ozdob pomalu vlévá roztok dusičnanu stříbrného, ten pozvolna ulpí po celé vnitřní straně ozdoby.
Ozdoby dále putují do „smáčírny“, kde jsou pečlivě zahaleny do barevného kabátku.
Po řádném zaschnutí, již na ozdobu čekají šikovné ruce malířek a dekoratérek.

V současnosti existuje na trhu pestrá škála foukaných skleněných ozdob. Ty jsou dále stříbřeny, namáčeny do rozličných barev, dekorovány sítotiskem nebo doplněné ruční malbou. Sortiment se mění dle požadavků zákazníků a každoročně se doplňuje o 300 nových dekorů a tvarů. Lesk a originalitu dovedou náležitě ocenit také v zahraničí, a právě proto jsou ozdoby exportovány do celého světa.

Můžeme tedy hrdě prohlásit, že české skleněné ozdoby mají skutečně vybroušenou estetickou úroveň i perfektní technické zpracování.

Ať, už Vánoce milujete nebo se toto období snažíte zaspat, jedno je jisté. Bez křehkého třpytu skleněných ozdob, by zima neměla zdaleka takový šmrnc.

Použité zdroje:

NOVÝ, Petr. a col. autorů, Skleněné vánoční ozdoby: minulost, přítomnost, vize. Jablonec nad Nisou: Muzeum skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou, 2010. ISBN 978-80-86397-12-2.

Fotografie vánočních ozdob, zapůjčeny a použity s laskavým souhlasem ze sbírek: Vlastivědného muzea Šumperk a Muzea skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou

Autorka:Nel Foberová



Šperky z lidských vlasů: Síla křehké krásy probuzená z dávných časů
Vlasový šperk

K vlasům jsou od nepaměti přisuzovány magické síly. Údajně tkví v každém pramenu kus síly lidského života. V dřívějších dobách se staly nedílnou součástí památky po zesnulé osobě. A právě tyto důvody stály u zrození prvních šperků z vlasů. Traduje se, že vdovy si nechávaly z vlasů svých manželů vytvářet náhrdelníky, talismany a ty nosily až po zbytek svých dnů. V dnešní době se zdá být představa ozdoby vytvořené z vlasů přinejmenším úsměvná, bizarní či odpudivá.

Zkusme však veškeré předsudky hodit za hlavu a podívat se na jedinečnost těchto šperků z historického kontextu.

Samotné šperky lze rozdělit na dvě skupiny: na ozdoby z vlasových kadeří a šperky pletené z dlouhých pramenů vlasů.

Počátek vzniku ozdob z lidských vlasů je datován již v 16. století. Šperky však nebyly ještě příliš rozšířené. Skutečný boom přišel až ve století 17., kdy se těšily masové oblibě a staly se tak hlavním komponentem pro smuteční šperky, především v  Anglii.

Husté kadeře vlasů byly velmi cennou surovinou. Přesto se hojně využívaly pro tvorbu medailonů či prstenů. Takové šperky nosily dámy z vyšších vrstev, po pohřbu milované osoby.

Zhruba ve druhé polovině 18. století se převážně ve Francii vytvářely upomínkové, romantické brože, prsteny a náhrdelníky s monogramem zemřelého, nesené na vlně sentimentu. Byly to smuteční nápisy, zpodobňující lásku, přátelství, věrnost. Hodnoty, které jsou pro každého z nás jistě významné.

S příchodem romantismu v polovině 19. století se do Evropy postupně dostávaly masivní, zlaté medailony s fotografií blízké osoby. K medailonu se často připojoval také pramen vlasů zavěšený na sametové stužce. Opravdu největšího rozmachu se smuteční šperky vytvářené nejčastěji z hyalitu, gagátu, černého onyxu, emailu či obsidiánu, dosáhly po roce 1861. V tomto roce zemře královně Viktorii manžel Albert a ona vyhlásila státní smutek.

V roce 1835-1860, tedy období druhého rokoka si lidé oblíbili především křížové přívěsky, brože, náramky a náhrdelníky spletené z tenkých pramenů. Často byly obohaceny zlatými nitkami či perlami. Později se tvořili řetízky k pánským hodinkám, jenž byly splétané z tenkých pramenů vlasů. Ojediněle byly přidávané zlaté nitky, stříbro nebo měď s mosazí.

Ke šperkům ze splétaných pramenů patří také dar pro francouzskou portrétistku a malířku Louisu - Élisabeth Vigée-Le Brun od ruské carevny Kateřiny Veliké.

Technika, jenž byly tyto šperky tvořené je unikátní. Do jisté míry je velice podobná paličkování. Práce s vlasy byla náročná a vyžadovala preciznost a samozřejmě velké znalosti. Vlasy bylo třeba nejprve důkladně vyčistit, protřídit a navinout na paličku. Velmi zajímavý je fakt, že šperky tvořili především speciálně vyškolení kadeřníci. Později byly k dispozici také vzorníky, a první učebnice. Ty sloužily pro zpestření volných chvil bohatých dam.

Ke konci 19. století ubývalo šperků, které by měly sentimentální vazbu na blízkou osobu. Vlasy byly degradovány na materiál a byly vyráběné hromadně pro anonymní zájemce. Německá kunsthistorička Nina Gockerell považuje vlasové šperky za skutečný fenomén své doby. Později se upouštělo od sentimentality smutečních šperků a vyráběly se hromadně na zakázku. Vlasy byly zakrátko degradovány na pouhý materiál. Vlasy se tak vykupovaly, nejčastěji v Holandsku, Skandinávii a překvapivě také v českých zemích. Výrobci se snažili najít různé zajímavé odstíny vlasů a ty pak rafinovaně kombinovaly s hedvábím, skleněnými perlami nebo povoskovanými květy.

Šperky tvořené z vykoupených vlasů se však záhy staly také terčem kritiky a to především ze stran lékařů. V roce 1780 označil jeden z lékařů nošení šperků z cizích vlasů za příčinu vzniku hnisajícího vředu.

V současné době se s tématem vlasových šperků pojí dvě jména: americké návrhářky a šperkařky Kerry Howley a australské designérky Polly van der Glass.

Kerry Howley tato mladá výtvarnice dovedla vlasové umění povznést do mistrovských výšin. Z vlasů vytvořila kolekci náhrdelníků inspirované jemnou krásou a křehkostí krajek. Sama říká, že ji baví sledovat emocionální reakce lidí na její šperky.  Vystudovala First Class BA Hons- obor šperky a doplňky  na Univerzitě v Londýně.

Polly van der Glass vytvořila v roce 2005 kolekci šperků, jejíž výrobu zaměřila na materiály pocházející z lidského těla. Vlasy, zuby a nehty. Lidské tělo ji fascinuje, a proto se rozhodla prvky z něj transformovat do podoby šperků. Ty s oblibou kombinuje se stříbrem a jinými kovy Má titul z RMIT institutu -obor módní design a také se stala nositelkou ceny Fresh z roku 2006.

Šperky z vlasů můžete najít v mnoha sbírkách. Velmi známý je soubor Bavorského národního muzea v Mnichově.

Největší slávu tyto šperky mají již pravděpodobně za sebou.  Najdou se však i v našem století mnozí odvážliví kreativci, jenž rádi boří zajeté stereotypy a experimentují.

Zda je tento nápad bláznivý, daleko za hranicí estetiky či vkusu nechám na každém z vás.

Autorka: Nel Foberová

Použité zdroje:

KŘÍŽOVÁ, Alena. Šperk od antiky po současnost. Vydání první. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2015. Dějiny odívání. ISBN 978-80-7422-311-2

ZADRAŽILOVÁ, L.: Vlasové umění [online]. 2011 [cit. 2015–04–30]. Dostupné z: www.artcasopis.cz/clanky/vlasove-umeni

Působil v Šumperku během první poloviny 19. století šikovný kadeřník? [online]. [cit. 2016-05-10]. Dostupné z: http://www.muzeum-sumperk.cz/domains/muzeum-sumperk.cz/index.php/cs/publikace/odborne-clanky/182-lenka-kirkosova-pusobil

http://www.kerryhowley.co.uk/

http://vanderglas.blogspot.cz/

http://beautifuldecay.com/tag/polly-van-der-glas/

Kreativ Ostrava, 11.11.2016 - 13.11.2016
Těšíme se na vás!

Milí kreativci,

příprava výstavy KREATIV Ostrava je v plném proudu. Již popáté budete moci na výstavišti Černá louka najít více jak sto padesát kreativních stánků, které Vám nabídnou nejen nepřeberné množství materiálů a pomůcek k výrobě originálních výrobků, ale také úžasnou možnost si osobně vyzkoušet nejrůznější výtvarné techniky. Navíc zde můžete načerpat plno tvůrčích nápadů a inspirace k tvorbě vánočních dárků nebo si zakoupit originální výrobky se značnou hade made, kterými jistě potěšíte své blízké.

Již nyní Vám můžeme prozradit, že se můžete těšit na techniku EBRU – turecká technika malování na vodní hladinu, patchwork, decoupage, malování pravou hemisférou, eukanistiku, malování na hedvábí, korálkování, pedig, plstění, práci s polymerovou hmotou, scrapbooking, razítkování, výroba mýdel malování na textil, pískování, výroba svíček a jiné.

KREATIV Ostrava bude opět hostit výstavu QUILT Ostrava 2016. Expozice bude umístěna ve vstupním vestibulu Výstaviště Černá louka na více jak 200 m2. Quilty budou zavěšeny na výstavních panelech a předpokládaný počet bude cca 30 - 40 exponátů. Kuriozitou výstavy bude Přátelský Quilt – deka, která byla v roce 2012 zapsána do České knihy rekordů jako největší patchworková deka se vzorem Babiččina zahrádka zhotovená nejvíce lidmi. Je šitá celá v ruce, měří 2,15 x 6,5 metrů a podílelo se na ní 1120 lidí, z níž každý ušil 1 kytičku. Současně se představí i výstava ŠITÁ CUKRÁRNA, která bude tematicky doplňovat specializovanou sekci Sladké pečení.

I v letošním roce bude součástí výstavy specializovaná sekce Sladké pečení, která Vám nabídne možnost ochutnat cukrářské výrobky, které nejen skvěle chutnají, ale také potěší oči. Ve dvaceti expozicích najdou mlsouni hotové výrobky a milovnicí pečení cukrářské suroviny a dekorace, modelovací potřeby nebo potravinářské pomůcky. 
Zajímavou novinkou bude také spojení s kosmetickým a spa veletrhem MORAVIA BEAUTY.

EBRU art
EBRU art

Orientální význam slova ebru v sobě skýtá mnohasetletou tradici mistrů malujících barvami na vodě s následným přenesením obrázku na papír, látku, dřevo a hliněné nebo sádrové destičky.

Pochopení toho, jak vlastně nechat barvy ladně tančit po vodní hladině, znamená porozumět řeči jednoho ze základních přírodních živlů, kterým je voda.

Ebru je velmi jednoduché a složité zároveň. Voda je váš věrný přítel od prvního pokusu, je také vaším zrcadlem a barometrem duše. Každý obrázek je fotografií okamžiku, jehož součástí jste vy, země a voda… Pokud se jednou ocitnete ve splynutí s vodou, s každým dalším krokem získáte ještě hlubší porozumění světa a nalézáte sami sebe…

Ebru je umění, jakému se může učit dokonce i malé dítě, ale abyste dosáhli vrcholu umění, budete potřebovat trpělivost, čas a úsilí.

Od prvních okamžiků vás ebru naplňuje krásou a neopakovatelností.

Od listopadu roku 2014 bylo ebru zapsáno do seznamu nehmotného kulturního dědictví UNESCO.

Více se dozvíte v tomto článku.

EBRU barvy a veškeré pomůcky koupíte ZDE

Korálki 5/2016 - aktuální seznam prodejních míst
Podzimní číslo časopisu Korálki právě vychází!

Podzimní číslo časopisu Korálki můžete zakoupit na různých místech, aktuálně je to (dnes vyšlo, během několika dní dorazí i na další místa):

 

Rooya, Blanická 6, Praha 2

Qítko hobby

Koralky.cz

České tradice

Korálky, komponenty

Anelis Kreativ

Předplatné ČR: SEND, Magaziny.cz, SR: Predplatne.sk

stánky PNS

Barevnosti a témata časopisu Korálki 2017
ZIMA 2017 - Slunce na sněhu

Ačkoliv to vypadá, že času je dost, vypisujeme už témata a barevnosti pro rok 2017, abyste se jako čtenáři měli na co těšit a jako autoři si mohli promýšlet své projekty. Věříme, že to bude opět překrásný společný rok korálkování a tvoření! 

V článku najdete i uzávěrky a data vydání jednotlivých čísel. Pokud máte nápad na projekt či článek, napište mi na Sarka@rooya.cz, domluvíme se. 

Partnerské náramky ze stříbra
Partnerské náramky ze stříbra

Kamarádky z Rousínova u Rakovníka, kde máme chalupu, chtěly zkusit modelovací stříbro.

Obvykle na kurzu nemodeluji, protože mám plné ruce pomoci studentkám, abychom stihly odejít včas domů. Ale tentokrát to bylo jinak. Sešly jsme se ráno a měly celý den na hraní, štěbetání a tvoření. Každá jsme donesly něco dobrého - koláč, čertvou mátu, bezinkový sirup.

A tak při limonádě a sladkostech vznikaly modely.

A pod mýma rukama se vylouply tyhle partnerské náramky. Na pánský (ze tří dílů) jsem si z plátku ACS hlíny vyválela podlouhlé placičky o tloušťce 1,25 mm. Do nejdelší jsem vyryla nenápadný nápis Jediný svého druhu a trošku ho po stranách poškrábala a poryla. Dva menší proužky dostaly razítka květin a srdce a malinko jsem je otrhala pro dosažení efektu nedbalého vzhledu. 

A teď ten můj, dámský. Ze zbytku jsem udělala oválnou placičku, otiskla na ni srdíčko a jehlou rozmazala jeho okraje. Nožíkem jsem pak ještě poškrábala kraje celého plátku. Do všech dílků jsem párátkem udělala dírky v okrajích. 

Vysušila, lehce obrousila a vypálila. Po očištění napatinovala a navlékla na bavlněné šňůrky. Bavlna se mi na náramky, které se nesundávají, osvědčila víc než kůže. 

Pokud byste si na modelínu sami netroufli, přijďte v září na můj kurz :) 

 

Až se zima zeptá, co jsem dělala v létě :)
Sami si na to přijdete.

Je červencové horko a dusno, hýbat se moc nemůžu, ale nechce se mi jen tak ležet. Ale taky se mi nechce do velkých projektů. A tak si udělám na zimu svetřík na hrnek. Zvolím lněnou přízi, aby se mi to v tom horku lépe háčkovalo. 

Kde můžete koupit aktuální číslo našeho časopisu?

Korálkárna Rooya, Blanická 6, Praha 2 a v e-shopu - včetně příbalů

Korálkárna Qítko (Olomouc, Přerov, Prostějov) - včetně příbalů

Korálky.cz (Praha, Brno, Ostrava) 

Korálky-komponenty (Praha, Brno, Žďár n.S., Pardubice)

Anelis-kreativ (Jeseník)

 

V Polsku u Beading.pl.com

na stáncích PNS (ptejte se, prosím, u svého trafikanta)

 

předplatné na SEND a Předplatne.sk

Jak se fotila obálka prázdninového čísla.
Příprava

Petra Koubová a Ziminka si vzaly své slečny - dvě Anežky a Kačku, já foťák a vyrazily jsme nejprve do obchodu Jane Bond vybrat šaty. Tímto velice děkujeme za zápůjčku. Škola, kde se točil film Rebelové, je blízko a pražské Vinohrady retro atmosférou srší :). Ale než jsme k ní došly, zaujal nás trávník, park, stromy a nádherná průčelí okolních domů. A tak jsme si začaly hrát...

Stránka: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11


Copyright © 2017 Šárka Jiřičná | Programming FOLDINA.cz